Modifiyeli Araç Düşünenler
Araç Modifiyesinden hoşlanıyor ve dikkat çekmek istiyor iseniz seçtiğiniz aracın modifiye ye ufak tefek aksesuarlara müsait olup olmadığını araştırın. Aynı modelin internet üzerinden modifiyeli olanlarını bulmaya çalışın. Modifiye kişinin kendisine özel kişiselleştirdiği bir takım uygulamalardır. Örneğin çelik jant ve sürat lastikleri bunun yanı sıra orijinal tamponların sökülüp, tarza ve zevke göre tekrar dan body kit uygulaması yapılmasıdır. Aksesuar olarak ekleyeceğiniz özelliklerin araca yakışıp yakışmadığını size göre olup olmadığını kontrol edin. Sıfır km araç satan bir çok servis test sürüşü yapıyor gidip sıfırını test edin sonrasında 2.el olanını test edin. Satın almayı düşündüğünüz aracı yol şartlarında test edin, km’si düşük bir araç olmasın. Mümkünse yüksek km de bir araç olsun. Bu konuda rent a car ‘lar dan araç bulabilir ve test sürüşü yapabilirsiniz. Yeni araç her zaman yenidir fakat km yapmış bir aracın uzun km lerden sonra çıkarabileceği bir çok masrafı kestirebilirsiniz. Almayı düşündüğünüz araçtan etrafınızda kullananlar var ise, onların araç hakkında yorumlarını alın. İnternet üzerinden seçtiğiniz modelin gruplarına üye olup model hakkında kronik hataları hassas konuları öğrenin. Araba alırken kesinlikle acele etmeyin, acele ile alınan fevri olarak verilen kararlardan mutlaka zarar görürsünüz. Zarar görmemeniz için araştırmanızı derinleştirin. Paranız cebiniz de ise size herkes araba satmak isteyecektir. Galericilerin tok konuşmalarına inanmayın onlar araç satmak için oradalar dolayısı ile pazarlık konusunda ezilmeyin. Seçtiğiniz modelin pazarlığını yaparken bir çırpıda aklınızdaki fiyatı teklif edin. Satıcıya düşünmesi için zaman tanıyın bu arada araştırmanıza devam edin. Oto pazarında bulunan araçları incelemeye devam edin, oto dergilerini alıp inceleyin. Dergiye verdiğiniz paraya acımayın araştırmanızı genişletin. İnternet üzerinden araştırmalara devam edin. Bu araştırmalar en az 2 hafta sürmeli. Kısa zamanda karar verilip alınacak araçtan zarar görebilirsiniz. Araç satıcısına hiçbir zaman güvenmeyin araç alırken nedendir bilinmez ülkemizde güvene dayalı ticaret yapılıyor. Oysa Avrupa'da böyle bir sistem neredeyse bitti.
Araç bakmaya giderken:
Üstünüze başınıza giyeceğiniz elbiseler mümkünse yeni olmasın küçük bir fener ve kağıt kalem alın yanınıza. Fener ile kör noktaları kontrol edeceksiniz. Kağıt kalem ile notları alacaksınız. Üstünüzü eski giymeniz pazarlıkta etken olsun diye değil, aracın altına sağına ve soluna bakmanız içindir. Aracın altına olabilecek ezikleri ve yağ kaçaklarını tespit etmek için. Aracın şanzıman kısmına yağ karterine ve önden çekişli ise şanzıman giriş akis körüklerine ve tekerlek akis körüklerine dikkatle bakın. Bu körüklerin içi yağ doludur zaman içerisin de değişmesi gerekir. Değişmediği takdirde aşınır patlar ve içinde yağ boşalır yırtık olup olmadığınu kontrol edin, egzost sisteminin çürümüş olup olmadığına bakın. Sarı bir pas mevcut ise çürümeye başlamıştır aracın altında iken lastiklerin iç yanaklarına bakın. Herhangi bir yara darbe kesik varmı fener yardımı ile kontrol edin. Lastikler de olabilecek bi yara yaz mevsiminde yüksek süratlerde giderken bir anda gümlemesine sebep olabilir. Lastik tarihlerine bakın lastik yeni olabilir fakat tarihi eski ise o lastik fren sisteminde yetersiz demektir. 10 sene raf ömrü olan lastik sonrasında çöp demektir yeni bile olsa özelliğini yitirir ve yol tutuşunu kaybeder. Lastik tarihleri küçük bir yazı ile lastik yanaklarında yazar. Lastik tarihlerini internetten görsel olarak nasıl bir yazı ile yazıldığını inceleyip öğrenebilirsiniz. Lastiklerin markalarını ve dişlerindeki hatları kontrol edin. Markalar kendilerine özgü üretim yaptıkları için lastik tarihleri tutsa dahi diş farkından araç yüksek hızlar da sağa sola çekme yapar. Dişlerin aynı olduğundan emin olun, bagajı açın yedek lastiği stepneyi, kontrol edin. Stepne’yi yerinden çıkartın ve tarihine bakın. İç yanaklarını kontrol edin, havası ne durumda üstüne doğru vucudunuzun ağırlığını verin. Masrafları not alın zira pazarlıkta kullanacaksınız. Motor kısmına geldiğinizde aracı rolanti de çalıştırın. Saat gibi diye bir tabir vardır, sarsıntılı mı öksürerek mi çalışıyor pür dikkat dinleyin. Kaputu kapatın aracın içine binin kapıları kapatın dinleyin. Sonra kaputu açıp dinleyin. Motor çalışırken rolanti devri sabit mi devirsizmi çalışıyor kontrol edin. Motor suyunu ve motor yağını kontrol edin. Fazla veya eksik olan motor yağı motora zarar verecektir. Bunların kontrolünü yapın. Araç dizel ise gaz verildiğinde çok aşırı siyah duman atıyor ise egr valfi temizlenmelidir. (Egr valfi egzost emisyon değerlerini düşebilmek amacı ile fabrikanın araçlara koymuş olduğu bir sistemdir. Görevi atık egzost gazını tekrar yanma odasına verir) Mavimsi bir duman atıyor ise motor yağ yakıyordur. Ve motor açılacak demektir, beyaz duman atıyor ise Turbo yağ çekiyordur. Turbo yok ama sadece beyaz duman var ise, Motor yağ yakıyor ve açılacak demektir. Benzinli bir araç ve mavimsi duman motor yağ yakıyor demektir. Egsozt tan su geliyor ve hafif bir duman var ise bu normaldir. Motor üst bölgede Turbo ve intercoler girişlerin de olacak yağ kaçaklarını kontrol edin. Araç turbo'lu ise turbo’yu inceleyin turbo aşırı zorlamadan da yağ kaçırabilir bu aşırı zorlama anlamına gelir. Turbo olabilecek bir yağ çekme durumu veya arıza masraf demektir. Yol testi yapacağınızda turbo yu test edebilirsiniz, genellikle Turbo 3000 devirde devreye girer, 4500 devirde devreden çıkar. Araç 40 beygir bir güç kazanır bu arada bir serilik hissedemezseniz turbo ürettiği basınçlı havayı yeteri kadar basamıyor demektir. Veya arızalıdı test sürüşünde gözlemleyin. Arabayı alacağınız kişi galerici değilim ben biniciyim diyor ise o arkadaşa şüphe ile yaklaşın. Günümüzde oto pazarında dönen dolapların haddi hesabı yok. Siz alıcısınız onlar ise satıcı kendinizi mecbur hissetmeyin bilmediğiniz konular için karşı tarafa kesinlikle güvenmeyin. Kontrol güvene mani değildir kontrol edin! Sonrasında Aracın camının alt köşesinde veya kapı kenarlarında bulunan şase no yu ruhsatla karşılaştırın. Aynı şekilde motor no ile ruhsatı kontrol edin. Çalıntı bir araç satın alır iseniz,hem başınız ağrır hem de ödediğiniz paradan olursunuz. Böyle bir duruma düşmemek için trafik tescil den aracın sorgulamasını yaptırın. İnternet üzerinden Hgs ve trafik cezalarını sorgulatın. Günümüz de özellikle istanbul’da şirketlerin hizmetine verilen kiralık binlerce araç var. Bu kiralık araçların nasıl ve ne derecede kullandığını bilemezsiniz. Personelin kullanmış olduğu bu araçlara acımadan davranılıyor. Rent a car şirketine ait araçlar filo halinde galericilere satılıyor. Kuaför yapılan bu araçlar sahibinden bayandan öğretmenden adı altında piyasada satılmak isteniyor. Böyle bir araç masraf demektir tuzağa düşmemek için aracı almadan incelemeden kimseye kapora vermeyin. Fiyata göre araba almayın param buna yetti bahanesine sarılmak yerine en temizini bulmaya çalışın. Temizini bulduğunuzda cebiniz deki parayı teklif edin. Teklifinizi kabül etmezse satıcı,kendi bilir ama siz param buna yetti diyerek bir baş belası edinirseniz emin olun maddi manevi pişman olursunuz. Modifiyeli araç alımlarında mutlaka oto ekspertiz yaptırın.